Szkoła Podstawowa w Uhrze
im. Romualda Traugutta

Uher 32
22-100 Uher
82 569 78 12
uher.szkola@op.pl

Laboratoria przyszłości

W ramach realizacji rządowego programu Laboratoria Przyszłości  nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w kwocie 60 000 zł, za kwotę którą zostały zakupione nowoczesne pomoce naukowe.

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją programu  jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem programu  jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).  W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoła otrzyma wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.

Wykorzystaliśmy 100 % środków finansowych, które zostały przeznaczone na zakup między innymi: wyposażenie sali w której będą odbywały się zajęcia kulinarne: szafki, stoły, sprzęt agd, zestawy kuchenne dla ucznia, garnki oraz część sprzętów do fotografowania, nagrywania i oświetlenia.  W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoła otrzyma wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Wzbogacaliśmy się o następujące pomoce dydaktyczne: drukarkę 3D, aparat fotograficzny, gimbal, maszyny do szycia, lutownicę, laptop i wiele innych, które uatrakcyjnią edukację naszych uczniów.

Pieczenie ciasteczek wielkanocnych

W dniu 26.03.2024 r. dzieci z Oddziału Przedszkolnego z grupy „Biedronki” oraz „Pszczółki” uczestniczyły w zajęciach kulinarnych i piekły wielkanocne ciasteczka. Przedszkolaki wycinały z uprzednio przygotowanego przez nauczycielki ciasta wielkanocne symbole: jajeczka, kurczaczki i króliczki. Dzieci przyozdabiały upieczone ciasteczka lukrem oraz kolorowymi posypkami, a następnie zjadły je ze smakiem.       W ramach zajęć został wykorzystany sprzęt zakupiony                 z  programu „Laboratoria przyszłości”.

Klocki na lekcji matematyki

23 lutego 2024 r. na lekcji matematyki w klasie V do obliczania pola powierzchni trójkąta wykorzystano klocki konstrukcyjne zakupione 
w ramach projektu # Laboratoria Przyszłości. 
Uczniowie demonstrowali dowolne trójkąty o podanym polu powierzchni, klasyfikowali je. Następnie budowano trójkąty o podanej podstawie lub wysokości i polu powierzchni.
To była znakomita zabawa połączona z nauką, rozwijająca wyobraźnię i myśl konstrukcyjną uczniów ​.

Klocki konstrukcyjne

W miesiącu grudniu i styczniu w klasach I-V na lekcjach informatyki odbyły się zajęcia z kodowania i programowania z wykorzystaniem klocków konstrukcyjnych z projektu #Laboratoria przyszłości. Uczniowie na początku swobodnie konstruowali własne budowle,
pojazdy, maszyny, zabawki itp. Później wykonywali zadania z kodowania i programowania.
Dzięki nim uczniowie rozwijali nie tylko logiczne myślenie, ćwiczyli motorykę oraz koordynację wzrokowo-ruchową, ale także mogli kształtować kompetencje kluczowe. Wszystko to w atmosferze dobrej zabawy.

SERCE DLA SENIORA

Uczniowie klasy I i II w grudniu włączyli się do akcji charytatywnej Serce dla seniora. W ramach tej akcji dzieci piekły i dekorowały pierniczki, które zostały przekazane podopiecznym DOS w Nowinach przed świętami Bożego Narodzenia.  Ponownie w styczniu uczniowie klasy I i II ozdabiali pierniczki na prezenty z okazji dnia Babci i Dziadka. Do wykonania pierniczków i lukrów użyto sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria przyszłości. 

Pierniczki

Przedszkolaki z grupy 0c Misie oraz z grupy 0 d Słoneczka poznawały tajniki pracy cukiernika. Przygotowane ciasto najpierw wałkowały, 
a potem foremkami wykrawały ciastka. Po upieczeniu się świątecznych pierników dzieci z ogromnym zaangażowaniem je ozdabiały różnokolorowym lukrem i pudrowymi ozdobami. Do wykonania pierniczków i lukrów użyto sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria przyszłości.

Odporność jesienią

Okres jesienno - zimowy przed nami, dlatego przedszkolaki z grupy MISIE piją na odporność świeżo wyciskane soki z owoców i warzyw. Dzieci                z ogromnym zaangażowaniem uczestniczyły w wyciskaniu soków z jabłek, gruszek, buraków ćwikłowych, selera naciowego  i marchewek, poznawały smaki poszczególnych soków, a dużą frajdą było mieszanie smaków owocowo – warzywnych. Do wyciskania soków używano sprzętu zakupionego  w ramach programu "Laboratoria przyszłości".

Fotografia na lekcjach informatyki

Na lekcjach informatyki w klasie 5 podczas lekcji „ Mobilna fotografia” 
w październiku 2023 roku uczniowie uczyli się posługiwać aparatem fotograficznym. Zgodnie z regułami sztuki fotografowali otoczenie przy szkole, ciekawe obiekty przyrodnicze oraz siebie samych. 
Przy wykorzystaniu telefonów oraz aparatu fotograficznego zakupionego 
w ramach projektu # Laboratoria Przyszłości wykonywali zdjęcia standardowe i panoramiczne, które następnie modyfikowali. 

Pyszny kompot ze śliwek

W dniu 03.10.2023r. dzieci z Oddziału Przedszkolnego z grupy Biedronki zrobiły kompoty z pysznych śliwek, które daje nam pora roku jaką jest Jesień. Po umyciu rąk i owoców rozpoczęło się wkładanie owoców do pustych słoików. Jeszcze tylko trochę cukru, trochę wody i kompociki prawie gotowe. Następnie zakręcanie słoików i oddanie do zagotowania (pasteryzacji). Robienie kompotu okazało się świetną zabawą, przy której dzieci w sposób praktyczny zdobywały wiadomości oraz nowe umiejętności, które wraz z rodzicami mogą wykorzystać w domu.
W ramach zajęć został wykorzystany sprzęt zakupiony dzięki programu „Laboratoria przyszłości”.

ZDROWO- SMACZNIE I KOLOROWO

We wrześniu 2023 uczniowie klasy czwartej na lekcji techniki przygotowywali własnoręcznie zdrowe, smaczne i kolorowe kanapki. Zadaniem uczniów było, także  oszacowanie ceny kanapki. ( Kosztorysu przybliżonego produktów do ich przygotowania. Działanie to jest związane z innowacją matematyczną). Uczniowie najpierw zostali podzieleni na grupy, następnie grupy przygotowywały listę potrzebnych produktów biorąc pod uwagę zdrowe odżywianie i 
estetyczny kolorowy i efektowny wygląd. Uczniowie bardzo chętnie pracowali,  a jednocześnie uczyli się i bawili. Zajęcia zakończyły się prezentacja i degustacja kanapek.
Podczas zajęć wykorzystano sprzęty zakupione z projektu #Laboratoria Przyszłości. 

Drukarka 3D

W ramach projektu #Laboratoria Przyszłości otrzymaliśmy między innymi Drukarkę 3D, która na stałe jest umieszczona w pracowni komputerowej. Sprzęt zapewnia atrakcyjny, angażujący przekaz wiedzy, uczy projektowania 3D, przyczynia się do rozwoju kreatywności 
 i umiejętności technicznych. Na lekcjach informatyki uczniowie zostali zapoznani z ogólną budową, działaniem, funkcjonalnością oraz zastosowaniem drukarki w praktyce. 
Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem słuchali i z niecierpliwością przyglądali się, jak przebiega proces druku.
Udało się z sukcesem wydrukować kilka projektów 3D. 

Energia wody i wiatru 

Mielenie ziarna było pierwsza czynnością, do której młynarze wykorzystywali energię wiatru. Potem zaczęto ją wykorzystywać także do innych celów. Za pomocą specjalnie zbudowanych przekładni możliwe było za pomocą energii wiatru podnoszenie worków wypełnionych ziarnem i osuszanie  terenów nadmorskich. W czasach obecnych, w dobie rozwoju energetyki niekonwencjonalnej, energia wiatru na szeroką skalę jest wykorzystywana w elektrowniach wiatrowych.
Również energia wody była wykorzystywana od najdawniejszych czasów. To źródło energii nauczyli się wykorzystywać kowale. Służyło ono do napędu miechów i ciężkich młotów. Woda napędzała również urządzenia w tartakach. W czasach obecnych w wielu krajach energia elektryczna produkowana przez elektrownie wodne stanowi duży procent całkowitej wytwarzanej energii. Podczas realizacji projektu „Laboratoria przyszłości” – Energia wody i wiatru uczniowie klasy 6 i 8 SP w Uhrze zapoznali się z informacjami dotyczącymi energetyki wodnej i wiatrowej, wykonali modele: wiatraki i pojazdy z zasobnikiem wody.  Uczniowie na zajęciach złożyli je z elementów i dokonali próbnego uruchomienia na korytarzu szkolnym.

PTAKOM NALEŻY NADAL POMAGAĆ

    Uczniowie klasy IV na lekcjach techniki omawiali zagadnienia dotyczące wykorzystania drewna jego gatunków, asortymentu, materiałów  i wyrobów
 z drewna jako podsumowanie działu wykonali własnoręcznie z różnych materiałów drewnianych i drewnopochodnych karmnik dla ptaków. W swej pracy dzieci korzystały z narzędzi zakupionych w ramach  ,,Laboratorium przyszłości”. Uczniowie korzystali pod okiem nauczyciela między innymi z przecinarek, pił ręcznych do ciecia drewna, ścisków stolarskich szlifierek mimośrodowych, liniałów, kątowników, zakrętarek. Efekt swej pracy dzieci umieściły przy oknie 
w swojej klasie. Karnik służy teraz ptakom mimo że zima się skończyła ale ptakom należy nadal pomagać.

"NIE TAKI ANGIELSKI STRASZNY: 
ŚPIEWAĆ KAŻDY MOŻE..."

W dniach 9-16 marca 2023 roku, na terenie naszej szkoły uczennica Maja Bortnik była przygotowywana do GMINNEGO KONKURSU JĘZYKA ANGIELSKIEGO „NIE TAKI ANGIELSKI STRASZNY: ŚPIEWAĆ KAŻDY MOŻE…” Festiwal piosenki angielskiej organizowany przez Szkołę Podstawową w Stołpiu. Na próbach wykorzystano sprzęt nagłaśniający zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

PYSZNE CIASTO W 40 MINUT BEZ PIECZENIA

W dniu 07.02.2023 r. uczniowie klasy V podczas zajęć z wychowawcą w celu integracji zespołu klasowego przygotowywali deser bez pieczenia
 z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach ,,Laboratoriów przyszłości”. Dzieci przygotowywały krem z bitej śmietany, herbatników i chrupkich batonów, następnie układały warstwami według instrukcji całe ciastko (deser). Po wykonaniu przysmaku dzieci przystąpiły do degustacji, przepis zrobił furorę dzięki krótkiemu czasowi wykonania.   

TŁUSTY CZWARTEK Z LABORATORIUM PRZY​SZŁOŚCI

W ramach zajęć z techniki uczniowie klasy IV przygotowali paczki serowe dla podtrzymania tradycji ,,Tłustego czwartku”. Dzieci samodzielnie wyszukały przepis w Internecie, a następnie zakupiły produkty i z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach ,,Laboratoriów przyszłości” przygotowały ciasto. Kolejnym krokiem było smażenie i degustacja. W te czynności dla bezpieczeństwa zaangażował się nauczyciel techniki, a nawet pomocą służyła Pani Dyrektor.  

 PRZEKŁADNIE  Z KLOCKÓW TO ŚWIETNA ZABAWA I NAUKA

W dniu 21.12.2022 roku w czasie lekcji techniki uczniowie klasy szóstej poznawali urządzenia techniczne. Poznawali ich podział i zastosowanie wiele z tych urządzeń nasza szkoła posiada w pracowni technicznej zakupionych w ramach ,,Laboratorium Przyszłości’’. W urządzeniach AGD stosuje się wiele rodzajów przekładni toteż możliwość zbudowania samodzielnie różnych przekładni była dla uczniów nie lada wyzwaniem,  a jednocześnie nauką i wspaniałą zabawą. Klocki do budowy przekładni także zostały zakupione w ramach ,,Laboratoriów Przyszłości’’. Taka lekcja była dla uczniów bardzo ciekawa i kształcąca, a jednocześnie odkrywcza. Dzieci wykonywały projekty według instrukcji, a także samodzielnie konstruowały własne urządzenia.

TŁUSTY CZWARTEK – CZYLI SMAŻYMY PYSZNE FAWORKI!

Z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości” dzieci z oddziału przedszkolnego 0a mogły wykonać przepyszne faworki. Dzieci poznały składniki jakie są potrzebne do ich usmażenia. Gdy ciasto było już pokrojone w paski, wszystkie Pszczółki zabrały się do pracy i próbowały zwinąć paski ciasta tak, aby wyglądały jak faworki. Dzieci nie poddawały się
i z niezwykłą wytrwałością, cierpliwością i starannością tworzyły kolejne faworki. Dzięki temu w mgnieniu oka pojawiła się cała masa przepysznych faworków. Pszczółki dumne ze swojej pracy z ochotą zjadły wszystkie. Takie działania są doskonałym sposobem, aby pobudzić aktywność dzieci, a także zainteresować je pracą cukiernika.

W pierwszych dwóch tygodniach grudnia w klasach I-III na lekcjach informatyki odbyły się zajęcia z kodowania i programowania z wykorzystaniem klocków konstrukcyjnych z projektu #Laboratoria przyszłości. Przygodę z klockami zaczęliśmy od zapoznania się z kształtami i elementami zestawu. Uczniowie swobodnie konstruowali własne budowle, pojazdy, maszyny itp. Wszystko to w atmosferze zabawy. Później przeszliśmy do zadań z kodowania i programowania.  Dzięki nim dzieci rozwijają nie tylko logiczne myślenie, ćwiczą motorykę oraz koordynację wzrokowo-ruchową, ale także mogą z ich pomocą kształtować kompetencje kluczowe. Atrakcyjność, kolorystyczna klocków, różnorodność kształtów, złączek i możliwości wyzwala w uczniach motywację do nauki przez zabawę. Zajęcia były okazją do wspólnej zabawy  i nauki.

SZYĆ KAŻDY MOŻE

W dniu 24 listopada 2022 r. uczniowie wykorzystali maszyny do szycia Łucznik zakupione w ramach "Laboratoriów przyszłości". Podczas lekcji techniki uczniowie uczyli się szyć ściegiem prostym worek na buty, a także ręcznie wszywać guzik. Zajęcia okazały się bardzo interesujące i przyniosły uczniom wiele radości, jako że na co dzień uczniowie nie mają możliwości szycia na prawdziwych maszynach. Tego typu zajęcia są bardzo przydatne w życiu i budzą w dzieciach wyobraźnię.


Na jednej z godzin z wychowawca uczniowie klasy V uczyli się przygotowywać desery.  Uczniowie podzieleni na kilkuosobowe grupy do swojej pracy wykorzystywali pomoce zakupione w ramach ,,Laboratoriów przyszłości”. Dzieci uczyły się nie tylko współpracować w grupie, ale także bezpiecznie używać sprzętu gospodarstwa domowego takiego jak: mikser, rózga do ubijania, kuchenka indukcyjna, pojemniki z podziałką miarową, garnki, miseczki, blendery. Dla uczniów był to sprawdzian w umiejętności czytania ze zrozumieniem instrukcji oraz przepisów. Dzieci świetnie się przy tym bawiły, a przygotowane desery wszystkim bardzo smakowały. Zajęcia nadzorował wychowawca W. Sahadel.

DESER PALCE LIZAĆ

  Na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej dzieci zostały zapoznane z podstawową  wiedzą z zakresu udzielania pierwszej pomocy i numerami telefonów służb ratowniczych oraz kształtowania postawy wyrażającej się w gotowości niesienia pomocy innym. Dzieci mogły poznać wygląd i zastosowanie środków opatrunkowych,dowiedziały się jaka jest procedura postępowania przy skaleczeniu. Następnie z chęcią wcielały się w role poszkodowanych. Podczas zajęć wykorzystano apteczkę udzielania pierwszej pomocy zakupioną w ramach projektu „LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI”.

Przedszkolaki z grupy 0c MISIE wykorzystali maszynę do szycia zakupioną w ramach programu „Laboratoria przyszłości” do przygotowania woreczków gimnastycznych do własnych potrzeb.  Z wielkim przejęciem i z pomocą pani krawcowej uczyli się ciąć materiał nożycami krawieckimi oraz z ogromnym zainteresowaniem uczestniczyli w szyciu woreczków, a potem w ich napełnianiu. Każde dziecko zrobiło sobie woreczek, wszyscy byli bardzo podekscytowani i szczęśliwi.

W ramach inicjatywy edukacyjnej „Laboratoria Przyszłości” uczniowie zaangażowali się w odkrywanie nowych talentów i rozwijanie zainteresowań.  W październiku odbyło się wiele różnorodnych zajęć z pomocami zakupionymi do programu. Uczniowie klasy 4  mieli okazję wykorzystać maszyny do szycia i samodzielnie uszyć worki na buty. Realizacja własnych projektów dała dzieciom niesamowitą satysfakcję oraz poczucie własnej wartości. Uczniowie wykazali się kreatywnością i ogromnym zaangażowaniem. Z dumą tworzyli swoje worki.






Kolejne zajęcia na których wykorzystywany był sprzęt zakupiony w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości” to zajęcia z uczniami klasy 5 i 6. Dzieci na lekcji techniki skręcały drewniane części za pomocą wkrętarki i wkrętów.  Bardzo podobał się uczniom montaż stolików zgodnie z rysunkiem technicznym oraz wbijanie gwoździ w drewniane elementy. Zajęcia były interesujące, angażowały wszystkich uczniów i doskonaliły umiejętność współpracy w grupie.




Rozwijając zainteresowania uczniów zawodem kucharza i dietetyka przedstawione zostały zasady żywienia oraz to jak powinno się je wykorzystywać w codziennym odżywianiu. Sprzęty zakupione w ramach „Laboratoriów Przyszłości” posłużyły do realizacji zajęć.  Uczniowie klasy 3a i 3b na zajęciach świetlicowych, promując zdrowy styl żywienia, przygotowali sałatkę owocową i warzywną. Była to ogromna frajda dla dzieci, które poznawały  smaki owoców których nie znały. Naszym wspólnym zadaniem jest tworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy i sprzyjający zaangażowaniu uczniów.

Uczniowie wykonali przepyszne sałatki, soki jabłkowe oraz koktajle owocowe wykorzystując sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratoria przyszłości".

Od września 2022 r. nasza szkoła bierze udział w programie „ Laboratoria przyszłości”, dzięki któremu otrzymaliśmy dofinansowanie na zakup pomocy dydaktycznych oraz wyposażenia dla uczniów. Nowoczesny sprzęt uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań oraz świetlicy. Zakupione pomoce pozwalają uczniom zdobywać nowe wiadomości  i umiejętności w ciekawy sposób. Dla nauczycieli są nieocenionym wsparciem podczas realizacji treści z podstawy programowej z zakresu doradztwa zawodowego dla szkoły podstawowej. Podczas zajęć we wrześniu uczniowie rozwijali swoje umiejętności kulinarne. Przygotowali przepyszne koktajle owocowe, gofry i tosty.   W ramach zajęć z techniki uczniowie dokonali pomiarów długości i szerokości mebli, ławek, korytarzy szkolnych korzystając z miar taśmowych zakupionych w ramach programu.